Het 16-jarige meisje dat in juli omkwam bij een vliegtuigcrash in San Francisco, is niet één maar twee keer overreden door een brandweerwagen. Dat blijkt uit documenten die woensdag openbaar werden bij een hoorzitting van de Nationale Raad voor Transportveiligheid in Washington.
Bij de 'crash-landing' kwamen drie mensen om. Er waren ongeveer 180 gewonden.
Het Chinese meisje Ye Meng Yuan werd uit het vliegtuig geslingerd toen het toestel van de Zuid-Koreaanse maatschappij Asiana bij de landing in San Francisco crashte. Ze had de crash overleefd, zo blijkt uit onderzoek. Maar door een dramatische wending verloor ze alsnog het leven.
Een brandweerwagen die schuim ging spuiten op het verongelukte toestel reed over haar heen. Ze verdween daarna onder het schuim. Vervolgens reed een ander brandweervoertuig, dat nieuw bluswater ging halen, ook nog over haar heen. De brandweercommandant verklaarde bij de zitting dat er niet onvoorzichtig is gehandeld, maar het gebeurde ernstig te betreuren.
Piloot had twijfels
Tijdens de hoorzitting werd ook duidelijk de piloot van het Asiana-toestel al voor vertrek twijfelde of hij op het vliegveld van San Francisco een correcte landing zou kunnen maken. Vanwege werkzaamheden aan de landingsbaan zou hij geen gebruik kunnen maken van de gebruikelijke automatische systemen waaraan hij was gewend.
De piloot was zeer ervaren, maar had niet veel vlieguren (minder dan 45) in de betreffende Boeing 777. Hij had sinds 2004 geen enkel toestel geland op het vliegveld van San Francisco, dat bekend staat om zijn lastige benadering.
Voor dit toestel gold hij als leerling-piloot. De co-piloot was zijn instructeur, die voor het eerst in deze hoedanigheid mee vloog.
In de cockpit ging er vlak voor de fatale landing een hoop mis. De bemanning maakte fouten, waardoor het vliegtuig te langzaam vloog en te snel daalde. De piloot had niet door dat hij de automatische piloot verkeerd had ingesteld. Hij vond dat als de landing had moeten worden afgebroken de meer ervaren collega's dat zouden moeten hebben doen. De beleefde Koreaanse omgangsvormen zouden hierbij een rol hebben gespeeld.
Het Chinese meisje Ye Meng Yuan werd uit het vliegtuig geslingerd toen het toestel van de Zuid-Koreaanse maatschappij Asiana bij de landing in San Francisco crashte. Ze had de crash overleefd, zo blijkt uit onderzoek. Maar door een dramatische wending verloor ze alsnog het leven.
Een brandweerwagen die schuim ging spuiten op het verongelukte toestel reed over haar heen. Ze verdween daarna onder het schuim. Vervolgens reed een ander brandweervoertuig, dat nieuw bluswater ging halen, ook nog over haar heen. De brandweercommandant verklaarde bij de zitting dat er niet onvoorzichtig is gehandeld, maar het gebeurde ernstig te betreuren.
Piloot had twijfels
Tijdens de hoorzitting werd ook duidelijk de piloot van het Asiana-toestel al voor vertrek twijfelde of hij op het vliegveld van San Francisco een correcte landing zou kunnen maken. Vanwege werkzaamheden aan de landingsbaan zou hij geen gebruik kunnen maken van de gebruikelijke automatische systemen waaraan hij was gewend.
De piloot was zeer ervaren, maar had niet veel vlieguren (minder dan 45) in de betreffende Boeing 777. Hij had sinds 2004 geen enkel toestel geland op het vliegveld van San Francisco, dat bekend staat om zijn lastige benadering.
Voor dit toestel gold hij als leerling-piloot. De co-piloot was zijn instructeur, die voor het eerst in deze hoedanigheid mee vloog.
In de cockpit ging er vlak voor de fatale landing een hoop mis. De bemanning maakte fouten, waardoor het vliegtuig te langzaam vloog en te snel daalde. De piloot had niet door dat hij de automatische piloot verkeerd had ingesteld. Hij vond dat als de landing had moeten worden afgebroken de meer ervaren collega's dat zouden moeten hebben doen. De beleefde Koreaanse omgangsvormen zouden hierbij een rol hebben gespeeld.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten